Strona główna FIRMY RODZINNE Firmy rodzinne. Konflikt międzypokoleniowy

Firmy rodzinne. Konflikt międzypokoleniowy

Firmy rodzinne to firmy kilku, zazwyczaj dwóch pokoleń: rodziców oraz ich dzieci. Przez swoich twórców traktowane są jako rodzaj inwestycji, która powinna być przekazana w spadku następnemu pokoleniu. Rodzinne gabinety lekarskie czy stomatologiczne nierzadko są miejscem, gdzie występują konflikty rodzinne.

798
PODZIEL SIĘ

Artykuł ukazał się w Medical Maestro Magazine, Vol. 10, s./p. 1333-1480

Żeby zanalizować naturę i przebieg występujących w rodzinnych gabinetach konfliktów, należy zacząć od kontekstu. Trzeba przyjrzeć się, jak dany gabinet wygląda. Czy pracownikami są wyłącznie członkowie rodziny? Czy gabinet stomatologiczny prowadzony jest tylko przez ojca i syna, czy też członkami zasadniczego personelu są też inne osoby? W sytuacji, gdy obok syna zatrudniony jest też inny lekarz, w podobnym wieku, pojawiają się elementy rywalizacji, zazdrości i podejrzeń. Nasuwają się pytania: czy szef nie faworyzuje swojego syna? A może przeciwnie: wymaga od niego zbyt wiele, aby nie pojawiło się podejrzenie, że mu odpuszcza? Czy syn oraz drugi lekarz czują się równi?

Ważne są też wstępne warunki współpracy, na jakie rodzice i dzieci się umówili, oraz ich dalsze przestrzeganie w toku działalności gabinetu. Czy jest tak, że ojciec zatrudnia syna, czy też od początku są partnerami i wspólnikami? To drugie rozwiązanie zazwyczaj jest milej przyjmowane przez synów czy córki, a pierwsze przez rodziców. Niebagatelną sprawą jest też płeć. O wiele bardziej napięta sytuacja będzie na linii: matka-córka, ojciec-syn niż matka-syn czy ojciec-córka . Ukochana córeczka taty to jednak ktoś zasadniczo inny niż syn, który może „zawieść pokładane w nim nadzieje”!

Źródła międzypokoleniowych konfliktów, jakie można zaobserwować w gabinetach, są zasadniczo trzy: translokowane emocje, zawiedzione ambicje i odmienność wiedzy.