Firmy rodzinne. Największe problemy

Firmy rodzinne. Największe problemy

Firmy rodzinne stanowią większość w globalnej gospodarce rynkowej. Prowadzenie ich ma wiele zalet, choćby takich jak niepowtarzalność czy tradycyjność, jednak zarządzanie taką firmą jest o wiele trudniejsze ze względu na relacje rodzinne, które mogą być przyczyną kryzysów.

471
PODZIEL SIĘ

Artykuł ukazał się w Medical Maestro Magazine, Vol. 12, s./p. 1629-1776

Na podstawie badań prowadzonych na świecie, a także w naszym kraju, wnioskuje się, że małe i średnie firmy rodzinne są jednym z fundamentów globalnej gospodarki. Szacuje się, że we wszystkich rozwiniętych gospodarkach świata firmy rodzinne stanowią stanowią od 60% do 90% ogólnej liczby firm, natomiast w Polsce biznesy familijne stanowią 78%. Co ważne, tworzenie rodzinnych firm, ich funkcjonowanie przez pokolenia, ma duże znaczenie dla rozwoju zarówno rynków krajowych, jak i zagranicznych.

Firmy rodzinne radzą sobie z przetrwaniem w obecnych czasach lepiej niż inne przedsiębiorstwa, dotyczy to zwłaszcza sytuacji kryzysowych. Bierze się to z odpowiedzialności, jaką odczuwają wobec pokoleń, które tworzyły firmę, jak również tych, które przejmą firmę w przyszłości. Ich dużym plusem jest możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji swoją niepowtarzalnością, bo każda rodzina jest niepowtarzalna. Przedsiębiorstwa familijne, zmagając się z kwestiami dotyczącymi zarządzania, muszą uporać się z wieloma tematami wynikającymi z ich rodzinnych, charakterystycznych cech. Ale właśnie wykorzystując te cechy mogą osiągać przewagę konkurencyjną.

Mimo wielu zalet, jakie ma prowadzenie firmy rodzinnej, zarządzanie nią nie jest łatwe, ponieważ pracownicy bardzo często muszą mierzyć się z konfliktami, pojawiającymi się w wyniku splatania się życia firmy i rodziny. Aby firma przetrwała, zarządzający jak i jego pracownicy muszą ominąć pojawiające się przeszkody. Do najczęściej wymienianych problemów w firmach rodzinnych zaliczają się: przekazanie kontroli nad firmą, czyli sukcesja, zarządzanie wynagrodzeniami, przenoszenie negatywnych emocji i dialog międzypokoleniowy.