Strona główna WIZERUNEK Gabinet medyczny na Facebooku

Gabinet medyczny na Facebooku

822
PODZIEL SIĘ

Artykuł ukazał się w Medical Maestro Magazine, Vol. 2, s./p. 149-296

Jak placówka medyczna powinna promować się w Internecie? Czy media społecznościowe to dobre miejsce dla niej? Często słyszę, że obecność gabinetu medycznego na Facebooku to tylko niepotrzebny, dodatkowy obowiązek, na który trzeba poświęcić cenny czas. Co więcej – często właściciele placówek uważają, że takie działania nie przynoszą żadnych wymiernych korzyści. Nic bardziej mylnego. Poprzez obecność w mediach społecznościowych możemy nie tylko kreować wizerunek placówki jako eksperta i utrzymywać stały kontakt z potencjalnymi klientami, ale również promować nasze usługi. Kluczem do sukcesu jest być tam, gdzie są nasi odbiorcy, a w dobie mediów elektronicznych oni są właśnie w Internecie – zwłaszcza w serwisach społecznościowych.

Co konkretnie możemy osiągnąć dzięki obecności naszej placówki na Facebooku?

Korzyść 1
Przedstawiamy naszą placówkę „od ludzkiej strony”. Za pośrednictwem profilu na Facebooku możemy przedstawić nasz personel (jego doświadczenia i osiągnięcia) czy pokazać gabinet od środka (jego wyposażenie, nowoczesny sprzęt itp.). Zdjęcia możemy zestawiać w odrębne albumy, które nasi fani będą mogli w dowolnym momencie przejrzeć. Dzięki temu mogą już przed wizytą w gabinecie wyrobić sobie zdanie na temat wyboru lekarza, konkretnej usługi czy też po prostu sprawdzić wyposażenie obiektu. Im więcej informacji im dostarczymy, tym większa szansa, że zainteresują się właśnie naszym gabinetem. Na profilu możemy publikować również zdjęcia wykonane podczas codziennej pracy – np. lekarzy z pacjentami czy dzieci zadowolonych z wizyty. To wszystko będzie z pewnością pozytywnie wpływać na wizerunek gabinetu.

Korzyść 2
Budujemy własny kanał komunikacji z potencjalną grupą odbiorców naszych usług. Dzięki profilowi na Facebooku możemy w prostszy i bardziej efektywny sposób przekazywać informacje naszej grupie docelowej. Oczywiście taka komunikacja ma charakter dwustronny – pod opublikowanymi przez nas postami mogą pojawić się pytania, na które powinniśmy możliwie szybko odpowiedzieć. Daje nam to jednak niepowtarzalną okazję do budowania dobrych relacji z potencjalnymi klientami i zmniejszania dystansu. Pamiętajmy, że placówki medyczne bardzo często kojarzą się pacjentom z zamkniętą i bardzo hermetyczną strukturą, do której ciężko dotrzeć i z którą nie jest łatwo się komunikować. Dzięki obecności na Facebooku mamy szansę złamać ten stereotyp i pokazać, że jesteśmy blisko ludzi, chętnie i szybko odpowiadamy na pytania, a klient jest dla nas najważniejszy. Oczywiście biorąc pod uwagę ochronę danych osobowych, nie zawsze będziemy w stanie udzielić wyczerpującej odpowiedzi na zadane pytania. Możemy jednak zaproponować inną formę kontaktu, która umożliwi nam weryfikację pacjenta. Ważne jest, aby – niezależnie od pytania  – odpowiedź z naszej strony pojawiła się zawsze.

Korzyść 3
Zyskujemy większą kontrolę nad opiniami, które często pojawiają się na oficjalnym fanpage’u placówki – możemy w łatwy sposób nimi zarządzać, odpowiadać na nie i wyciągać wnioski na korzyść dalszej działalności. Oczywiście powinniśmy monitorować je też w innych miejscach w Internecie (np. na forach internetowych), jednak na pewno nie zyskamy w nich takiej kontroli jak na Facebooku. Na profilu możemy stworzyć sekcję z rekomendacjami – każda osoba wchodząca na fanpage może przyznać nam ocenę na 5-gwiazdkowej skali i napisać krótką opinię. My z kolei możemy na te opinie odpowiedzieć – nawet jeśli są negatywne, nie warto ich usuwać. Dzięki temu inne osoby będą mogły zapoznać się z opiniami zaraz po wejściu na profil. Pamiętajmy, że rekomendacje są jednym z najważniejszych czynników, na podstawie których podejmujemy decyzję o wyborze tej czy innej placówki medycznej. Właściwie nie jest tak tylko z usługami medycznymi, ale ze wszystkimi produktami czy usługami, które nabywamy – opinie (niekoniecznie znajomych) mają ogromny wpływ na podejmowane przez nas decyzje zakupowe. Fanpage na Facebooku to doskonałe miejsce do ich gromadzenia, docenienia zadowolonych klientów i rozmowy z tymi, którzy ocenili nas negatywnie.

Korzyść 4
Kreujemy wizerunek placówki jako eksperta. Chyba żaden kanał komunikacji (nawet firmowy blog) nie daje nam tak dobrych warunków do dzielenia się wiedzą jak fanpage na Facebooku. Za pośrednictwem profilu możemy robić to szybko, prosto i w przystępny sposób. Dzieląc się wiedzą, nie tylko kreujemy nasz wizerunek jako eksperta, ale pomagamy też naszym „fanom” – potencjalnym klientom, co z pewnością zostanie przez nich dobrze odebrane. Możemy stworzyć np. jedną serię postów dotyczących zdrowia i profilaktyki, a drugą – odnoszącą się do kwestii związanych z ubezpieczeniem i procedurami medycznymi. Możemy również dzielić się wiedzą z dziedzin pokrewnych, np. sportu czy zdrowego odżywiania. Przy tworzeniu treści powinniśmy przede wszystkim kierować się zasadą, że mają one być użyteczne dla naszych fanów – musimy zastanowić się, na jakie rzeczywiste potrzeby czy problemy odbiorców będą odpowiadać. Nasze treści nie mogą być też przesadnie reklamowe – powinniśmy kierować się zasadą 70-20-10, zgodnie z którą 70% tworzonych postów powinno stanowić realną wartość dla naszych fanów i być dla nich interesujące, a jedynie 10% z nich może być stricte promocyjne. To, co powinno być dla nas równie ważne, to atrakcyjność tych postów. Nie od dziś wiadomo, że treści obrazkowe są dużo bardziej zauważalne niż suchy tekst – postarajmy się zatem, aby na naszym profilu dominowała forma graficzna.

Korzyść 5
Budujemy zaangażowaną społeczność, która będzie skłonna do dyskusji i wymiany opinii. Edukowanie fanów to jedno, natomiast musimy pamiętać, że media społecznościowe dla wielu użytkowników Internetu to przede wszystkim rozrywka. Czy placówce medycznej wypada robić konkursy? Odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak. Może robić konkursy, zadawać pytania (np. o preferencje pacjentów, ich przyzwyczajenia i złote rady), zachęcać do dyskusji i dostarczać rozrywki. W ten sposób budujemy zaangażowanie naszych fanów – sprawiamy, że nie tylko czytają nasze treści, ale też na nie reagują – komentują je i udostępniają dalej. Nie możemy zapominać też o wartościach materialnych – warto cyklicznie nagradzać fanów za aktywność na profilu czy organizować co jakiś czas akcje rabatowe, np. zniżkę na wybraną usługę w placówce. To pozwoli nie tylko zachęcić fanów do aktywności, ale wpłynie też pozytywnie na zainteresowanie usługami.

Mam nadzieję, że ten materiał udowodnił Państwu, że obecność placówki medycznej na Facebooku ma sens i może przynieść wymierne korzyści. W następnym numerze „Medical Maestro Magazine” znajdą Państwo kolejny artykuł związany z tą tematyką – tym razem o tym, jak założyć fanpage na Facebooku i jak dobrze go prowadzić.

Bartłomiej Rak