Strona główna ZARZĄDZANIE I MARKETING Im większa firma, tym bardziej spektakularny sukces przedsiębiorcy?

Im większa firma, tym bardziej spektakularny sukces przedsiębiorcy?

W potocznym rozumieniu sukces firmy jest utożsamiany z jej dynamicznym rozwojem i związanym z tym stałym wzrostem obrotów i zatrudnienia. To jednak tylko jedna z wielu dróg do powodzenia w biznesie.

1341
PODZIEL SIĘ

Zwykle nie daję się zainspirować literaturze biznesowej – poradnikom, których autorzy wyjaśniają, jak zbudować i z sukcesem prowadzić firmę. Zasadniczo nie czytam tego rodzaju książek – jestem dość zajętą osobą, więc w pracy raczej nie mam czasu na lekturę, zaś w czasie wolnym wolę literaturę historyczną lub fantastykę. Jest ciekawsza, pozwala oderwać się od spraw zawodowych i nie myśleć o nich po godzinach. Ponadto nie mam zaufania do książek napisanych w celach autopromocyjnych przez wykładowców uniwersyteckich czy zawodowych trenerów i coachów. Nie wierzę w wiedzę niepopartą praktycznym doświadczeniem biznesowym.

Od tej reguły istnieje jednak w moim przypadku jeden znaczący wyjątek. To „REWORK” autorstwa Jasona Frieda i Davida Heinemeiera – dwójki przedsiębiorców, którzy od piętnastu lat z sukcesem prowadzą 37signals – międzynarodową firmę z branży IT.  Jej lektura przewróciła do góry nogami moje wyobrażenie o działaniu w biznesie, zaś doświadczenie z pierwszych kilku miesięcy w roli przedsiębiorcy potwierdziło wszystkie główne tezy przedstawione przez autorów.

Kiedy razem z moimi wspólnikami podjąłem decyzję o założeniu firmy SMARTBOX, moje wyobrażenie o byciu przed­siębiorcą w dużym uproszczeniu sprowadzało się do poniższych stwierdzeń:

  1. Naturalnym i jedynym kierunkiem działań każdej firmy jest jej rozwój i wzrost. Wysokość obrotów, liczba zatrudnianych pracowników czy atrakcyjność lokalizacji zajmowanego biura są miarą sukcesu firmy i kierującego nią menedżera; im większa firma, tym lepszy przedsiębiorca.
  2. Właściciel każdego biznesu dąży do tego, aby jak najszybciej zacząć kierować pracą innych ludzi zamiast wykonywać ją samodzielnie. Funkcja menedżerska czy nadzorcza w firmie jest więc tożsama z odniesieniem przez przedsiębiorcę prawdziwego sukcesu.
  3. Powodzenie w biz­nesie można odnieść je­dynie poprzez uczenie się na własnych błędach – należy więc realnie brać pod uwagę, że pierwsze próby rozpoczęcia działalności będą skazane na porażkę, zaś szansa odniesienia sukcesu będzie rosła z czasem, w miarę zdobywanego doświadczenia.
  4. Każdy biznes należy szczegółowo planować w perspektywie długoterminowej – tylko odpowiednio wczesne określenie wszystkich elementów przyszłej działalności gospodarczej pozwala ograniczyć niepewność i zmniejszyć prawdopodobieństwo porażki.
  5. Prowadząc biznes, trzeba poświęcać na pracę znacznie więcej czasu niż na etacie – decydując się na założenie firmy, należy więc realnie liczyć się z rezygnacją z większości dotychczasowego życia prywatnego, rodzinnego czy posiadanych zainteresowań.
  6. Przedsiębiorca musi być przede wszystkim doskonałym profesjonalistą – należy więc przedstawiać siebie i swoją firmę oraz komunikować się z otoczeniem w taki sposób, aby za wszelką cenę i na każdym kroku ten profesjonalizm podkreślać.