Strona główna ZARZĄDZANIE I MARKETING Im większa firma, tym bardziej spektakularny sukces przedsiębiorcy?

Im większa firma, tym bardziej spektakularny sukces przedsiębiorcy?

W potocznym rozumieniu sukces firmy jest utożsamiany z jej dynamicznym rozwojem i związanym z tym stałym wzrostem obrotów i zatrudnienia. To jednak tylko jedna z wielu dróg do powodzenia w biznesie.

3309
PODZIEL SIĘ

Warto pamiętać, że decyzja, czy i jak szybko Państwa firma powinna rosnąć, to jeden z wielu elementów do uwzględnienia na etapie budowania własnego modelu biznesowego. Nie ma zamkniętej i skończonej listy tych zagadnień, zależą one od specyfiki prowadzonej działalności, charakterystyki rynku czy potrzeb odbiorców oferowanych produktów i usług. Na podstawie własnego doświadczenia gorąco zachęcam, aby pamiętać o takich kwestiach, jak:

      1. zdefiniowanie konkretnego problemu, który firma chce rozwiązać – najlepsze biznesy powstają jako remedium na trudności odczuwane przez ich założycieli. Oferują przy tym takie produkty czy usługi, które właściciele firmy sami chcieliby zakupić. Ten magazyn, który trzymacie Państwo w rękach, powstał, ponieważ przedstawicielom branży medycznej brakuje wiedzy biznesowej i wydawcy „Medical Maestro Magazine” świetnie o tym wiedzą. SMARTBOX działa i ma się dobrze, ponieważ mali i średni przedsiębiorcy nie wiedzą, jak poruszać się w świecie unijnych dotacji. Jak to się ma do Państwa biznesu? Podam prosty przykład: jeżeli jesteście lekarzami, uwzględnijcie w swoich usługach wszystkie te elementy, które jako pacjenci chcielibyście w nich znaleźć. To powinno wystarczyć;
      2. koncentracja na sednie biznesu i generowaniu zysków – każda firma działa przede wszystkim po to, aby jej właściciel mógł zarabiać pieniądze, więc powinna stać się rentowna w możliwie jak najkrótszym czasie. Aby to osiągnąć, nie wolno rozpraszać środków, czasu i skupiać uwagi na tysiącu drugorzędnych spraw, które odrywają od istoty biznesu. Prowadząc gabinet lekarski, powinniście Państwo przede wszystkim jak najlepiej leczyć, a więc traktować pacjentów w taki sposób, aby w krótkim czasie poprawił się stan ich zdrowia i aby wychodzili od Państwa w poczuciu, że otrzymali kompletną i rzetelną informację na temat tego, co im dolega. Zainwestujcie przede wszystkim w jakość świadczonych usług, a klienci przyjdą sami. Stronę internetową możecie uruchomić później;
      3. zajęcie określonego i czytelnego dla klientów stanowiska – nigdy nie uda się Państwu skonstruować oferty atrakcyjnej dla każdego, jest to zwyczajnie niemożliwe. Dla każdej firmy lepsza jest więc ściśle określona, nawet wąska grupa klientów, która chętnie będzie kupować oferowane przez nią usługi oraz polecać je innym. Aby ją zdobyć, warto konsekwentnie wyrażać i komunikować stanowisko zgodne z wartościami i przekonaniami tej grupy. Prosty przykład – gabinet dentystyczny dla dzieci, który „nie stosuje i nie poleca past z fluorem”, będzie bardziej rozpoznawalny niż taki, który nie wyraża żadnej opinii w tym zakresie. Zwolennicy fluoru w dziecięcych pastach do zębów z pewnością do takiego gabinetu nie zawitają, ale dla rodziców uważających fluor w paście za truciznę będzie on pierwszym wyborem. I o to właśnie chodzi;
      4. płacenie tylko za to, co faktycznie niezbędne – nie istnieje katalog obowiązkowych kosztów, które każdy przedsiębiorca musi bezwzględnie ponosić. Stawiając pierwsze kroki w biznesie, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czego naprawdę potrzebujemy?”, zaś całą resztę wydatków zostawić na potem. Nie stać Państwa na własny gabinet? Wynajmijcie pokój w publicznej przychodni albo praktykujcie w domu. Chcecie wydać pieniądze na wizytówki? Zastanówcie się, czy faktycznie będziecie mieli komu je wręczać. Każda zaoszczędzona w ten sposób złotówka przyda się, gdy faktycznie będziecie musieli zainwestować w sprzęt czy zatrudnić do gabinetu asystenta;
      5. zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym – prowadząc firmę, naprawdę nie musicie Państwo cały czas być w pracy i nie jest to jedynie powtarzany bezmyślnie banał. Nie każdy problem da się rozwiązać poprzez poświęcenie na niego dodatkowego czasu, niekiedy potrzebny jest po prostu dobry pomysł. Czas spędzony na wypoczynku z dala od spraw zawodowych to inwestycja w Państwa kreatywność i świeżość umysłu, które będą nieodzowne, gdy przyjdzie do podejmowania poważnych i trudnych decyzji. Należy mieć świadomość ceny, jaką płaci się za codzienną pracę po kilkanaście godzin na dobę. Nie zawsze warto ponosić tego rodzaju koszt.