Strona główna KOMUNIKACJA W MEDYCYNIE Informacja zwrotna, czyli feedback

Informacja zwrotna, czyli feedback

3411
PODZIEL SIĘ

Artykuł ukazał się w Medical Maestro Magazine, Vol. 4, s./p. 445-592

Umiejętności komunikacyjne, najczęstsze błędy komunikacji, ważność efektu pierwszego wrażenia w procesie komunikacji – to zagadnienia, które zostały przybliżone Państwu w poprzednich numerach Magazynu. Przyszedł czas na komunikację zwrotną.

Dawanie i otrzymywanie informacji zwrotnych to jedne z ważniejszych części procesu komunikacji. Nie ulega wątpliwości, że proces jest spostrzegany jako niepokojący i wywołujący strach. Omówienie wyników, przedstawienie propozycji poprawy, rozmowa o celach na przyszłość, są drogami prowadzącymi do wydajności. Pracownicy muszą wiedzieć, co robią dobrze, a co niewystarczająco. Są zainteresowani sugestiami na temat sposobów poprawy swojej pracy, dlatego tak ważne jest, aby informacja zwrotna została przekazana starannie.

Udzielanie trafnej i skutecznej informacji zwrotnej jest umiejętnością. I jak wszystkie umiejętności – wymaga praktyki. A oto kilka wskazówek odnośnie udzielania feedbacku, których wprowadzanie w życie możesz zacząć od dzisiaj. Mówiąc o przekazywaniu informacji zwrotnych, mamy głównie na myśli sprzężenie zwrotne między menedżerem/przełożonym a pracownikiem. Jednak informacje zwrotne mogą i powinny być przekazywane także w górę, w dół i na boki wewnątrz struktury organizacyjnej. Stosuje się wówczas te same zasady.

Zasada numer 1: Udzielanie informacji zwrotnej potraktuj jako proces pozytywny
Przed jej udzieleniem upewnij się, jakiemu celowi ma ona służyć. Celem udzielania informacji zwrotnej powinna być poprawa sytuacji i wydajności. Nie będzie to możliwe do osiągnięcia, gdy będzie ona ostra, krytyczna lub obraźliwa. Nie znaczy to, że przekaz zwrotny zawsze musi być pozytywny. Otrzymasz znacznie więcej od ludzi, gdy skoncentrujesz się na poprawie.

Zasada numer 2: Bądź uważny
Feedback jest procesem, który wymaga stałej uwagi. Gdy trzeba coś powiedzieć, powiedz to, zanim problemy wymkną się spod kontroli. Nie raz na rok lub raz na trzy miesiące. Proste informacje zwrotne powinny być znacznie częściej podawane – być może co tydzień lub nawet codziennie, w zależności od sytuacji (prawdziwych potrzeb).