Strona główna KOMUNIKACJA W MEDYCYNIE Informacja zwrotna, czyli feedback

Informacja zwrotna, czyli feedback

4088
PODZIEL SIĘ

Zasada numer 3: Bądź konkretny
Musisz jasno wyrazić to, co masz zamiar przekazać. Powiedz odbiorcy dokładnie to, czego od niego wymagasz. Nie ma tu miejsca na dwuznaczności. Jeśli komuś mówisz, że działał mało profesjonalnie, to co to dokładnie oznacza? To, że był zbyt głośny, zbyt przyjazny, zbyt swobodny, zbyt kiepsko lub za dobrze ubrany? Pamiętaj, aby trzymać się faktów, tego, co wiesz z pierwszej ręki. Możesz szybko znaleźć się na niepewnym gruncie, jeśli zaczniesz udzielanie informacji zwrotnej na podstawie poglądów innych ludzi. Należy też unikać słów takich jak „nigdy”, „wszystko” i „zawsze”, ponieważ u odbiorcy może uruchomić się mechanizm zaprzeczania, wycofania.

Zasada numer 4: Nie krytykuj publicznie
Znajdź bezpieczne miejsce do rozmowy, w którym nie zostanie ona przerwana lub podsłuchana. Chwal publicznie, krytykuj prywatnie.

Zasada numer 5: Rozpocznij od pozytywów
Dobrą zasadą jest rozpocząć feedback od czegoś pozytywnego. Pomaga to rozluźnić atmosferę, poczuć się swobodnie obu stronom. Rozpoczynając od krytyki i negatywnych informacji, rozmówcy mogą poczuć się przygnębieni oraz bezwartościowi, co położy cień na późniejsze pozytywne kwestie, które masz do przekazania. Wielu osobom zdarza się przesadzać, „wciskając” konstruktywną informację zwrotną (co robić lepiej, inaczej) pomiędzy zbyt wiele pozytywów (co już jest świetne, dobre). Prowadzi to do tego, iż dana osoba może odbierać ją w niewłaściwy sposób: Robię to naprawdę dobrze, zamiast Jestem dobry w komunikacji z klientami, ale trzeba doprowadzić moje umiejętności komunikowania się ze współpracownikami do tego samego poziomu.

Zasada numer 6: Przekaż konkretne sugestie
Upewnij się, że obie strony wiedzą, co należy zrobić, aby poprawić sytuację, o której udzielasz informacji zwrotnej.
Aktywnie słuchaj tego, co ma do powiedzenia rozmówca i staraj się mu zaoferować kilka propozycji poprawy.

Warto też wiedzieć, jak chwalić, aby pochwała była niezapomniana
Bądź konkretny. Większość z nas słyszało komentarze typu Dobra robota! lub Dobrze zrobiony raport!. Chociaż ten rodzaj ogólnego uwielbienia ma swoje miejsce i jest zdecydowanie lepszy niż nic, osiągniesz większy skutek, jeśli wyrazisz swą ocenę bardziej szczegółowo.

Chwal regularnie. Im więcej będziesz szczerze chwalić innych, tym szybciej będą uczyć się tego, co jest dla Ciebie ważne. Jest to szczególnie istotne, jeśli jesteś w roli zarządzającego i próbujesz kształtować zachowanie i etykę pracy nowego zespołu. Pochwała wywołuje pozytywne emocje, które to zachęcają ludzi do bycia bardziej elastycznymi i kreatywnymi.