Strona główna WYWIAD Podniebny wojskowy coaching 41. BAZA LOTNICTWA SZKOLNEGO W DĘBLINIE

Podniebny wojskowy coaching 41. BAZA LOTNICTWA SZKOLNEGO W DĘBLINIE

W powietrzu czują się lepiej niż na ziemi, a szkolenia lotnicze to dla nich codzienność, każdego dnia do 6 godzin spędzają w przestworzach. Instruktorzy lotnictwa z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie – bo o nich mowa – jako absolwenci Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych doskonale wiedzą, że selekcja pilotów musi być dokładna, gdyż latać chce zbyt wielu, szczególnie tych skorych do zbyt dużego ryzyka.

3520
PODZIEL SIĘ

W jaki sposób młody człowiek kończący szkołę średnią może zostać wojskowym pilotem?
A.W.: Przede wszystkim trzeba zacząć od sprawdzenia swojego zdrowia. Należy przejść badania w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej, który mieści się w Warszawie. Tam od razu stwierdza się czy dany kandydat nadaje się na pilota śmigłowca, samolotu odrzutowego bądź samolotu transportowego. Dopiero wówczas zaczyna się procedura składania dokumentów do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Co zdecydowanie dyskwalifikuje taką osobę z ubiegania się o tytuł pilota wojskowego?
A.W.: Wada wzroku, krzywy kręgosłup. Jest mnóstwo takich dolegliwości, o których nawet nie wiemy, że je posiadamy. Wszystko jest „wyłapywane” podczas badań komisji lekarskiej.
Jeśli ktoś ma wadę wzroku, jest automatycznie dyskwalifikowany?
A.W.: Nie do końca. Przykładowo w Stanach czy na Zachodzie piloci latający na samolotach odrzutowych noszą okulary bądź soczewki i nic się nie dzieje. U nas są trochę większe wymagania.
R.T.: I bardziej archaiczne przepisy. Mamy w Polsce dziennik ustaw, który dedykowany jest lekarzom czy komisjom, które mówią o tym, jakie dysfunkcje dyskwalifikują kandydata z lotnictwa wojskowego.

Podczas badań wykonywane jest również badanie typowo psychologiczne?
A.W.: Jest to chyba najdłuższe badanie ze wszystkich kompleksowych badań, które przechodzimy. Wydaje mi się to słuszne, co nie zmienia faktu, że jest ono najbardziej niepożądane.


DSC_3508 modifiedKapitan Arkadiusz Wiciejowski

Służbę wojskową rozpoczynał w 1998 r. jako podchorąży Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie na kierunku pilotaż śmigłowca. W 2002 r. mianowany na pierwszy stopień oficerski, uzyskując tytuł pilota wojskowego. Od 2014 r. dowódca klucza lotniczego w 61. eskadrze śmigłowców w Dęblinie. Jest instruktorem-pilotem oraz pilotem doświadczalnym na śmigłowcach Mi-2 i SW-4. Posiada mistrzowską klasę pilota wojskowego. Ponadto pasjonat łowiectwa, przyrody i dobrej książki.

DSC_3491 modified

Kapitan Marek Figiel

W mundurze lotnika od 1997 roku. Legitymuje się nalotem ponad 2000 h z czego ponad 1500 na śmigłowcach wojskowych. Posiada licencję pilota samolotowego CPL(A) oraz pilota szybowcowego PL(G). Na swoim koncie ma również około 250 skoków spadochronowych. Na co dzień pracuje jako starszy instruktor w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, wykonując loty ze studentami WSOSP na śmigłowcach Mi-2 oraz SW-4. W wolnym czasie lata na szybowcach i samolotach – głównie turystycznych.

DSC_3557 modified

Podporucznik Radosław Trzcionkowski

Znajduje się na początku swojej lotniczej drogi, legitymuje się nalotem 350 h na śmigłowcach Mi-2 oraz SW-4. Posiada III klasę pilota śmigłowcowego na obu typach. Najmłodszy z zespołu, który reprezentował 41. Bazę Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie na pokazach Aerofestival 2015 w Poznaniu. Pracuje na stanowisku starszego pilota, jest w trakcie zdobywania kolejnych doświadczeń i uzyskiwania uprawnień instruktorskich. Po godzinach aktywny sportowo, zawsze gotowy na jazdę motocyklem.

DSC_3480m modifiedKapitan Mateusz Antoniewicz

W 2000 r. w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie rozpoczął służbę wojskową jako podchorąży. W 2004 r. został mianowany na pierwszy stopień oficerski i uzyskał tytuł pilota wojskowego. W 2014 r. awansowano go na stopień kapitana i objął stanowisko starszego instruktora w 47. eskadrze śmigłowców. Jest instruktorem-pilotem na śmigłowcach Mi-2 i SW-4. Posiada pierwszą klasę pilota wojskowego. W wolnych chwilach uprawia turystykę rowerową oraz interesuje się fotografią.