Strona główna ZARZĄDZANIE I MARKETING Samodzielna rekrutacja w gabinecie cz. I 

Samodzielna rekrutacja w gabinecie cz. I 

2145
PODZIEL SIĘ

Wyeliminuj uprze­dzenia
Postaraj się nie zwracać uwagi na to, jaki ktoś ma kolor włosów na zdjęciu czy do której szkoły podstawowej chodził w dzieciństwie. Nie rozmyślaj, czy kandydat ma odpowiednio na imię, że mieszka w starej dzielnicy czy bloku, tylko spójrz na to, co ma znaczenie dla Ciebie i w przyszłej pracy.

Wsłuchaj się we własne obiekcje
Jeśli widzisz i słyszysz kandydata, zastanów się, jak się czujesz w jego towarzystwie? Jakie jest Twoje nastawienie? Co osobiście zachęca Cię do tej osoby? Co Ci przeszkadza i czy te minusy są możliwe do zmiany? Jeśli masz najgorsze przeczucia, wsłuchaj się w nie. Uzyskaj odpowiedź na dręczące Cię pytania, nie tylko te, które wcześniej sobie przygotowałaś/przygotowałeś.

Świadomie wybierz metodę (metody) selekcji
Zdecyduj, jak sprawdzisz, czy wybrany przez Ciebie kandydat nadaje się do pracy? Zalecam kontakt telefoniczny (nawet kilka rozmów) w przypadku rekrutacji na stanowisko recepcyjne. Skoro ta osoba ma odpowiadać za kontakt telefoniczny z naszymi pacjentami, najlepiej byłoby, aby najpierw móc usłyszeć, zanim zobaczymy naszego przyszłego pracownika recepcji. Poczujemy się wówczas trochę jak… pacjent i z pewnością pozwoli to nam podjąć lepszą decyzję rekrutacyjną. Koniecznie poproś o próbkę pracy, szczególnie jeśli wybierasz osobę do samodzielnej pracy z pacjentem. Lekarz może Ci asystować, możesz zrealizować kilka wspólnych konsultacji, a nawet umówić do nowego lekarza osoby, które potem rzetelnie opowiedzą Ci przebieg wizyty. Podczas selekcji nie unikaj trudnych pytań, testów i przypadków medycznych (tzw. case̕ów).

Podczas rozmowy opisuj kandydatów
Potem  możesz łatwo porównać ze sobą wybrane osoby, nie popełniając błędów. Notuj jak najwięcej. Zawsze miej przy sobie wydrukowany komplet dokumentów przesłanych przez kandydata i poproś o odręczne podpisanie dokumentów przez kandydata. Miej pytania, które planujesz zadać, zawsze pod ręką, najlepiej ponumerowane.

Przygotuj niebanalne pytania
Kandydaci do pracy zwykle przygotowują się do rozmów, wcześniej wyszukując informacji dotyczących tego, jak najlepiej odpowiedzieć na pytania, których się można spodziewać. Obok pytań takich jak: „Proszę podać swoje 3 wady i 3 zalety” oraz „Ile chce Pani zarabiać w okresie próbnym i docelowo?” przygotuj bardziej nietypowe: „Jak postąpi Pani w przypadku…?”, „Kim dla Pani jest trudny klient?”, „Proszę opisać swoje największe osiągnięcie” itd.


Bolączki polskiej rekrutacji w medycynie:

  1. Niejasne kryteria doboru pracowników.
  2. Nowo zatrudnieni pochodzący spośród znajomych bliższych i dalszych.
  3. Brak sprawdzania referencji.
  4. Brak weryfikacji kompetencji kluczowych.
  5. Syndrom „szefa orkiestry”, czyli właściciela, który doskonale zna się na wszystkim.
  6. Zbyt lakoniczne ogłoszenia kadrowe.
  7. Powszechne narzekanie, że nie ma właściwych ludzi do pracy.

Poświęć czas na próbkę pracy
Dotyczy to wybranych 2–3 osób, szczególnie gdy stanowisko wymaga wiedzy praktycznej. Dzięki temu zobaczysz, jakie są zdolności manualne danej osoby, co potrafi, a czego nie, odkryjesz słownictwo, jakim się posługuje czy wiedze nt. sprzętu i materiałów przydatnych do pracy z pacjentami. Rozpoznasz poziom komunikacji, wstępnie zbadasz jakość współpracy w zespole. Korzyści otrzymania próbki pracy są doprawdy niezliczone.

Porozmawiaj o warunkach pracy
Kandydatowi należy się wiedza o formie zatrudnienia/współpracy, warunkach finansowych i socjalnych. Nie musisz o nich mówić od razu przy pierwszym kontakcie, ale nie powinno się prowadzić dalszych rozmów, jeśli kandydat przedstawił swoją ofertę płacy, a Ty na pewno nie jesteś w stanie zaoferować mu nawet przybliżonych warunków. Nie pytaj też o niedozwolone obszary, w Polsce obowiązuje zakaz dyskryminacji, m.in. ze względu na płeć, wiek, wyznanie, poglądy. Nie możesz pytać o plany związane z rodzeniem dzieci, wychodzeniem za mąż. I nie chodzi tylko o zakazy prawne; zadbaj również o komfort psychiczny kandydata podczas całego procesu rekrutacji. Dobra wieść o potencjalnym pracodawcy, szczególnie na wąskim rynku medycznym, rozchodzi się szybko, nawet jeśli nie doszło do zatrudnienia w danym przypadku.


Jak nie popełniać błędów?

  1. Opisz stanowisko pracy, na które szukasz pracownika. Nawet jeśli zakres obowiązków na tym stanowisku jest dla Ciebie bardzo oczywisty.
  2. Zainteresuj swoim ogłoszeniem właściwe osoby.
  3. Jeśli przychodzi wiele podań, skanuj je wzrokiem, potem dopiero czytaj te aplikacje, których nie odrzucasz na pierwszy rzut oka.
  4. Wyeliminuj uprzedzenia. Nie poddaj się stereotypizacji.
  5. Wsłuchaj się we własne obiekcje.
  6. Świadomie wybierz metodę (metody) selekcji (Rozmowa jedna czy dwie? Testy psychologiczne? Próbka pracy?)
  7. Opisuj osoby podczas rozmowy na formularzach, by potem móc je ze sobą porównać.
  8. Przygotuj niebanalne pytania, tak by otrzymać odpowiedzi spontaniczne, a nie tylko takie, na które kandydat przygotował sobie odpowiedzi.
  9. Poświęć czas na próbkę pracy wybranych 2–3 osób, szczególnie gdy stanowisko wymaga wiedzy praktycznej.
  10. Porozmawiaj o warunkach pracy, ale nie pytaj o niedozwolone obszary (w Polsce mamy zakaz dyskryminacji).

W kolejnej części:
Skuteczne wdrożenie pracownika
na stanowisko pracy

dr n. ekon. Magdalena Szumska