Strona główna ZARZĄDZANIE I MARKETING Wskaźniki finansowe. Magia w zarządzaniu

Wskaźniki finansowe. Magia w zarządzaniu

2409
PODZIEL SIĘ

Koszty zużycia gabinetu na procedurę są stosunkowo trudne do policzenia, szczególnie gdy lekarz działa w obszarze wielu pozycji cennikowych. Ten wskaźnik jest świetnym narzędziem dookreślania opłacalności danej procedury. Jeśli jest za wysoki, możemy zrewidować decyzje zakupowe, zmienić materiały lub ich dostawcę. Czasami wskaźnik ten zwraca nam uwagę na fakt, że nie pracujemy efektywnie w jednostce czasu dzięki np. błędnym rezerwacjom czasu na wizytę. Rejestrowanie pacjenta na 45 minut o pełnej godzinie wejścia i następnego o kolejnej pełnej godzinie jest przez ekonomistów błędem niewybaczalnym. Wskaźnik ten jest natomiast czerwoną lampką, która jak tylko się zapala, to zmusza nas do poszukiwania marnotrawstwa czasu i/lub pieniędzy.

w5

Wskaźniki przychodów
Skoro wiemy, że można brać pod uwagę koszty zużycia gabinetu na godzinę, lekarza i procedurę, dokładnie tak samo można policzyć przychody. W każdej dziedzinie medycyny należy wyliczyć, ile przychód na godzinę powinien wynosić. Mogą to być widełki pomiędzy 300 a 500 zł brutto, albo 130 a 250 zł lub też 1000 a 2500 zł – to zależy bezpośrednio od tego, czym zajmuje się placówka medyczna, a konkretnie o jakiej grupie procedur prowadzimy rozważania wskaźnikowe. Każdy gabinet dokona innych obliczeń i jest to zupełnie naturalne. Psychiatra będzie miał przychód na godzinę 180 zł, a ginekolog 600 zł.
Porównywanie przychodów wewnątrz grup specjalistów ma sens w nieco większych jednostkach. Uzyskując ranking możliwego wpływu na wielkość przychodów, możemy zorientować się, który z lekarzy ma większą siłę realizacji procedur wysokich kosztów dla pacjenta lub dla NFZ. Natomiast branie pod uwagę wyłącznie tych wskaźników jest na pewno błędem i ogranicza myślenie decyzyjne. Dużo lepiej stosować w tym wypadku wskaźnik marży brutto i wskaźnik rentowności sprzedaży, traktując wskaźniki przychodów wyłącznie do szybkich porównań, ale nie decyzji zarządczych.

w6