
Artykuł ukazał się w Medical Maestro Magazine, Vol. 1, s./p. 1-148
Dla kogo projektowana jest przestrzeń gabinetu medycznego? To pytanie warto sobie postawić, zanim rozpoczniemy jakiekolwiek prace, zanim wbijemy tę przysłowiową pierwszą łopatę.
Kto jest grupą docelową gabinetu? Czy będą to dzieci, dorośli, młodzież, kobiety, mężczyźni? Jaka będzie specyfika naszej działalności? Od tych pytań powinniśmy rozpocząć prace – dla kogo i po co?
Warto jasno określić cele, które mają zostać osiągnięte poprzez projekt. Można je rozważać z punktu widzenia lekarzy, pracowników, klientów, biznesu.
Określenie celu
Na tym etapie architekt pomaga inwestorowi określić sedno projektu. Warto zastanowić się nad tym, jakie uczucia, emocje i skojarzenia chcemy, by towarzyszyły każdej wizycie. To moment, by dostosować projekt do procesu obsługi klienta gabinetu/kliniki.
Warto, aby osoba zlecająca projekt, planująca urządzenie swojego gabinetu, zastanowiła się, jaki cel chce osiągnąć, co projektowanym wnętrzem chce przekazać swoim klientom. Taką wizję gabinetu powinien poznać i zrozumieć też architekt, który przygotuje projekt. Na projekt składa się wiele elementów: od samego zaplanowania ścianek działowych (wydzielenia potrzebnych przestrzeni), przez design, klimat, oświetlenie, zapach wnętrza, do zrealizowania celu lekarza.